Kiedy zwrócić się do psychoterapeuty

W przeciwieństwie do popularnego przekonania, nie musisz być zdesperowany czy na skraju załamania, aby iść na psychoterapię. Jednocześnie, terapia zwykle nie jest konieczna w przypadku każdej małej trudności, której doświadczasz w życiu, zwłaszcza jeśli możesz liczyć na wsparcie przyjaciół i rodziny. Skąd więc wiesz, kiedy nadszedł czas na wizytę u psychologa lub terapeuty?

Większość ludzi może skorzystać z terapii przynajmniej w pewnym momencie swojego życia. Czasami powody są oczywiste, ale bywa, że coś może wydawać się nieco dziwne, nieswoje i nie możesz zrozumieć, co to jest. Więc idziesz dalej, próbując podtrzymać swoje zabiegane życie, dopóki życie stanie się nie do opanowania. Zanim dojdzie do tego granicznego momentu, oto kilka oznak, że możesz potrzebować pomocy od psychologa.

1. Uczucie smutku, złości lub beznadziei.

Niekontrolowany smutek, złość lub beznadzieja mogą być oznakami problemu ze zdrowiem psychicznym, który może ulec poprawie wraz z leczeniem. Jeśli jesz lub śpisz mniej lub bardziej niż zwykle oddalasz się od rodziny i przyjaciół lub po prostu czujesz się „nieobecny”, porozmawiaj z kimś, zanim pojawią się poważne problemy, które wpłyną na jakość Twojego życia. Jeśli te uczucia nasilają się do tego stopnia, że ​​zastanawiasz się, czy warto żyć, albo masz myśli o śmierci lub samobójstwie, natychmiast zwróć się o pomoc.

2. Nadużywanie narkotyków, alkoholu, jedzenia lub seksu w celu radzenia sobie.

Kiedy sięgasz nadmiarowo po substancje lub zachowania, które pomagają ci poczuć się lepiej, Twoje umiejętności radzenia sobie mogą wymagać dopracowania. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie kontrolować tych zachowań lub nie możesz przestać pomimo negatywnych konsekwencji w swoim życiu, możesz zmagać się z uzależniającym lub kompulsywnym zachowaniem, które wymaga leczenia.

3. Straciłeś kogoś lub coś ważnego dla siebie.

Smutek może być długim i trudnym procesem do zniesienia bez dostatecznego wsparcia. Chociaż nie każdy potrzebuje wsparcia w tych czasach, to nie wstyd potrzebować niewielkiej pomocy, aby poradzić sobie z utratą bliskiej osoby, z rozwodem, ważnym rozstaniem lub utratą pracy, zwłaszcza jeśli doświadczyłeś wielu strat w krótkim okresie czasu.

4. Wydarzyło się coś traumatycznego.

Jeśli masz historię wykorzystywania, zaniedbania lub innej traumy, z którą nie poradziłeś sobie w pełni, lub jeśli staniesz się ofiarą przestępstwa lub wypadku, przewlekłej choroby lub innego traumatycznego wydarzenia, im wcześniej porozmawiasz z psychologiem, tym szybciej możesz nauczyć się zdrowych sposobów radzenia sobie i powrotu do równowagi.

5. Nie możesz robić rzeczy, które lubisz.

Czy przestałeś wykonywać czynności, które zwykle lubisz? Jeśli tak, dlaczego? Wiele osób uważa, że ​​bolesne emocje i doświadczenia powstrzymują ich od wyjścia, zabawy i rozwijania swoich pasji. To może być sygnał alarmowy, że ​​coś jest nie tak w Twoim życiu. Warto wtedy zadbać o siebie i sięgnąć po pomoc psychoterapeuty.

Możesz mieć świetny wgląd we własne wzorce i problemy. Możesz posiadać wiele umiejętności samodzielnego zarządzania, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi. Mimo to może się zdarzyć, że będziesz potrzebować pomocy – a im szybciej ją otrzymasz, tym szybciej możesz wrócić do cieszenia się życiem. Możliwość szczerej rozmowy z zaufanym, bezstronnym profesjonalistą będzie miało pozytywny wpływ na Twoje życie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy

Balans Psychoterapia

wizyty prosimy umawiać bezpośrednio z terapeutami.

[email protected]

ul. Zbąszyńska 7/3,
60-359 Poznań

Dane do Mapy ©2021 Google
Dane do Mapy ©2021 Google