Jak zadbać o siebie i pracowników w obliczu wojny w Ukrainie?

Każdy człowiek aby czuć się dobrze, spokojnie i bezpiecznie potrzebuje wewnętrznej równowagi, stabilności, swoistej psychicznej homeostazy. Mimo drobnych, codziennych wahnięć nastroju, po pewnym czasie wraca do równowagi, by odczuwać dobrostan. Bywają jednak takie sytuacje, które potrafią rozchwiać nasz wewnętrzny balans mocniej i na dłużej. Do takich sytuacji zaliczamy wojnę, która brutalnie wprowadziła nas w stan destabilizacji psychofizjologicznej. Możemy odczuwać różne objawy ze spectrum stresowo – lękowych, m.in:

  • rozdrażnienie, frustracja
  • bezsilność
  • rozproszenie myśli, trudności z koncentracją
  • niepożądane objawy z ukł. pokarmowego
  • napady paniki i lęku
  • negatywne projektowanie przyszłości
  • zaburzenia snu

Ta mieszanka może wpływać na poczucie utraty kontroli, zagubienie, osamotnienie, łatwe wpadanie w złość i impulsywne reagowanie. To są emocje, które w obliczu wojny możemy odczuwać w różnej konfiguracji i natężeniu.

Warto w tak trudnych chwilach sięgać po takie działania, które będą nas chronić i zbliżać do równowagi. 

Jednym z narzędzi jest model Work – Help – Breathe – Repeat (Pracuj – Pomagaj – Oddychaj – Powtarzaj) o którym szerzej mówi psychoterapeutka Zuzanna Jarosz w rozmowie z Arietą Prusak z agencji kreatywnej MOX!E, zobacz link

WORK

Praca jest ważnym czynnikiem chroniącym, ponieważ wykorzystujemy w niej swoje zasoby, umiejętności, zaangażowanie, wiedzę. Dzięki niej odzyskujemy poczucie kontroli, sprawczości i wpływu. Praca nadaje codzienności strukturę, pewne ramy, po których łatwiej jest nam się poruszać.

HELP

Pomaganie w każdej postaci jest teraz niezmiernie ważne, każda pomoc się liczy. Kiedy pomagamy, nasza uwaga skierowana jest na zaangażowanie w konkretne działanie, na konkretny cel. To daje poczucie przynależności do większej sprawy, która ma sens i której nadajemy pozytywną wartość. Dzięki pomaganiu rośnie nasza samoocena.

BREATHE

Odpoczywajmy, regenerujmy się. W okresach wzmożonego wysiłku fizycznego i psychicznego, kiedy nasz układ nerwowy jest bardzo obciążony, jest niezmiernie istotnym, aby znaleźć swój wentyl, czyli taki rodzaj aktywności, który będzie uspokajał nasz umysł, wyrównywał rozchwianie psychofizjologiczne. To mogą być różne techniki oddechowe, medytacja, sport, lub inna aktywność ruchowa. Warto pamiętać, że swój balans można odnaleźć w gabinecie u psychoterapeuty, aby w bezpiecznym miejscu zrzucić z siebie ciężar codzienności.

REPEAT

Powtarzajmy cały cykl, odnajdźmy w nim swój rytm i częstotliwość. Powtarzalność inicjuje przewidywalność, wtedy wiemy co po sobie następuje, co robić, jak dbać o siebie i jak dbać o innych. Wiedza tworzy poczucie bezpieczeństwa i obniża lęk.

Odcinek podcastu skierowany jest głównie do menedżerów i właścicieli firm, gdzie znajdą wskazówki jak postępować i jak rozmawiać z pracownikami w obliczu wojny w Ukrainie. Pamiętajmy, że odważni liderzy nigdy nie milczą w trudnych sytuacjach.

LINK Rozmowa “PRACA A WOJNA W UKRAINIE” Spotify

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy

Balans Psychoterapia

wizyty prosimy umawiać bezpośrednio z terapeutami.

[email protected]

ul. Zbąszyńska 7/3,
60-359 Poznań