Ruminacje - jak sobie z nimi radzić?

Ruminacje

Ruminacje - jak sobie z nimi radzić?

Czym są ruminacje?

Każdy z nas może doświadczać myśli ruminacyjnych, co oznacza, że mamy tendencję do wielokrotnego analizowania i rozmyślania o naszym życiu, zwłaszcza o tym, co by się stało, gdyby pewne wydarzenia nie miały miejsca. Ruminacje to te uporczywe myśli, które stale wracają i dotyczą często nieprzyjemnych kwestii.

Często skupiamy się na jednym temacie, rozbijając go na mniejsze części i zadając sobie pytania typu “Dlaczego to się stało?”, “Co to spowodowało?” lub “Co mogłem zrobić inaczej?”. Zazwyczaj ruminujemy wydarzenia z przeszłości, ale czasami również zastanawiamy się nad hipotetycznymi scenariuszami.

Dlaczego pojawiają sie myśli ruminacyjne?

Ruminacje mogą dotyczyć trudnych wydarzeń lub codziennych spraw. Niektórzy ludzie spędzają wieczory na analizie swoich działań i rozmów z danego dnia, zastanawiając się, czy postępowali słusznie.

To, co myślimy podczas ruminacji, uważamy za odzwierciedlenie rzeczywistości. Zakładamy, że nasze myśli są prawdziwe i słuszne, ale w rzeczywistości myślenie jest subiektywne i zniekształcone przez naszą pamięć oraz błędy myślenia, takie jak generalizowanie, wyolbrzymianie czy katastrofizowanie. Ruminacje częściej mogą występować u osób z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak lęki czy depresja, ale mogą dotyczyć każdego z nas, szczególnie w trudnych sytuacjach lub po traumatycznych przeżyciach.

Jakie skutki niesie negatywne myślenie?

Sam proces negatywnego myślenia może nas stresować, powodować fizyczne napięcie i wywoływać negatywne emocje. W rezultacie ruminacje wprowadzają nas w pułapkę myśli pełnych pesymistycznych scenariuszy, często nie mających związku z rzeczywistością. Niestety, osoby cierpiące na ruminacje często wpadają w pułapkę, w której skupiają się wyłącznie na obsesyjnych myślach i nie są w stanie rozwijać się, podejmować wyzwań lub nawet wykonywać codziennych obowiązków. Często tracą dużo czasu, analizując te same myśli przez długie godziny. Ruminacje mogą również prowadzić do problemów ze snem, zwłaszcza w przypadku bezsenności, która często ma podłoże psychologiczne. Nadmierny stres lub natłok myśli mogą utrudniać zasypianie i prowadzić do problemów z utrzymaniem wystarczającej ilości snu potrzebnej do skutecznej regeneracji organizmu.

Osoby o skłonnościach do analizowania i powracania do przeszłości są bardziej narażone na ruminacje. To naturalne, że czasami wracamy do wspomnień, ale to może prowadzić do skupiania się na negatywnych aspektach, a w przypadku kryzysu zdrowia psychicznego lub negatywnych emocji ten efekt będzie się umacniał. Ruminacje charakteryzują się częstym pojawianiem się tych samych myśli oraz trudnością w zatrzymaniu ich. Powstrzymywanie ruminacji nie jest łatwe, ale można się nauczyć różnych technik, zwłaszcza podczas psychoterapii. Osoby cierpiące na przewlekłe ruminacje często starają się aktywnie kontrolować swoje myśli i usuwać je ze świadomości. To jednak paradoks nazywany “efektem białego niedźwiedzia”. Kiedy mówimy komuś, by nie myślał o czymś konkretnym, automatycznie przyciągamy jego uwagę do tego właśnie tematu, w związku z czym osoba myśli o tym, o czym miała nie myśleć. Dlatego mówienie sobie lub innym, aby “nie myśleć o tym,” przynosi efekt przeciwny do zamierzonego.

Jak możemy przeciwdziałać myśleniu ruminacyjnemu?

Najważniejsze to praktykowanie uważności, czyli skupianie się na teraźniejszości. Możemy to robić podczas wykonywania codziennych czynności, unikając rozpraszających bodźców, takich jak telewizja czy internet. Inną skuteczną metodą jest medytacja, która pozwala nam odciąć się od myśli i skupić na obecnym momencie. Także podczas psychoterapii staramy się patrzeć na swoje myśli krytycznie i kwestionować negatywne scenariusze, które tworzymy. Jeśli nie jesteśmy krytyczni wobec swoich ruminacji i uważamy, że musimy podążać za nimi, trudno będzie nam je zmienić. Jednak z pomocą skutecznej psychoterapii i praktyki uważności możemy nauczyć się lepiej kontrolować nasze myśli i unikać pułapek ruminacji. Skontaktuj sie z nami.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy

Balans Psychoterapia

wizyty prosimy umawiać bezpośrednio z terapeutami.

biuro@balanspsychoterapia.pl

ul. Zbąszyńska 7/3,
60-359 Poznań

Marker (lat: 52.40585915691578, lng: 16.885334056536816)